Monday, March 19, 2012

Limonadesiroop!


Voor limonadesiroop kun je allerlei soorten fruit gebruiken. Bijv. aardbeien, appels, grapefruits, frambozen, citroen, sinaasappels, bessen etc. Of je maakt een combi van een aantal soorten fruit. Pers het sap uit het fruit of doe het fruit in de sapcentrifuge. Belangrijk is dat je het sap goed helder krijgt. Dit kun je bijv. doen door het door een schone doek te laten lopen. Ik gebruik hiervoor een hydrofiele doek (voor baby's :-) ) die ik speciaal voor de keuken gebruik. Hier laat ik mijn brood en degen ook onder rijzen bijv.
Meet de hoeveelheid sap die je over hebt gehouden. Voor elke liter sap gebruik je 1,5 kilo (riet)suiker. Dit breng je samen heel langzaam aan de kook zodat de suiker oplost en daarna giet je het in schone, steriele flessen. Met een liter sap en 1,5 kilo suiker heb je ongeveer 2 liter siroop.
Misschien schrik je van de enorme hoeveelheid suiker, dat doe ik ook, maar je hebt het nodig anders gaat je sap bederven. Je kunt minder suiker gebruiken, dan moet je citroenzuur toevoegen, maar dan nog heb je op een liter sap 1250 gram suiker nodig en 25 gram citroenzuur. Ik gebruik dan liever helemaal suiker ook omdat je de siroop verdunt met heel veel water. In verhouding valt de hoeveelheid suiker dan mee. Je doet echt een heel klein scheutje in een glas en vult de rest aan met water.
 

0 comments:

Post a Comment