Monday, February 6, 2012

Preitaart

Hartige taarten zijn vaak gemakkelijk te maken en het is weer eens wat anders op tafel. Voor het frisse serveer ik bij de taart regelmatig een salade. Dit kan een zak gemengde sla zijn die ik op smaak maak met een beetje olijfolie, zout en peper en evt. een paar druppels (balsamico)azijn. Hier doe ik wat fijngesneden (cherry)tomaatjes door, wat geraspte kaas (afhankelijk van de taart, parmezaan), en wat alfalfa.
Bij dit recept heb ik stap-voor-stap foto's gemaakt. Dat wil ik vaker gaan doen, maar het kost best veel tijd en ik moet er ook aan denken, vaak is het al gemaakt (en op) voordat ik eraan denk om foto's te maken :-)
Prei-taart
Ingredienten:
Bladerdeeg (zelfgemaakt of van Koopmans 6-8 plakjes ong.), 5 preien, 100 gr.biologische ham*, 125 ml melk, 125 ml slagroom, 3 eieren, 150 gram geraspte kaas, zout en peper, versgeraspte nootmuskaat**
Bereiding:
Vet een ronde vorm in van ong. 24 cm doorsnee en verwarm de oven op 200 graden. Bekleed de vorm met bladerdeeg, afhankelijk van de vorm heb je hiervoor ong. 6-8 plakjes nodig.
Snijd de prei in stukken van ong. 10 cm, was deze en kook ze 10 minuten voor. Laat ze uitlekken.
Snijd de ham in stukjes en verdeel deze over de taartbodem.
Verdeel hierover de uitgelekte prei.
Kluts de eieren samen met de melk, room en zout en peper. Voeg de geraspte kaas toe aan het mengsel en wat fijngeraspte nootmuskaat. Roer dit goed door elkaar en verdeel het over de taart.
Rasp nog wat nootmuskaat over de taart en zet de taart 20 a 25 min. in de oven.
*Je kunt hier bijv. achterham gebruiken. Ik had echter per ongeluk ardenner ham besteld bij de slager (dit is rauwe ham) en dat smaakte ook verrassend lekker :-) Deze is wel zouter dan gewone ham, dus hou hier rekening mee met het op smaak brengen met zout.
**Verse nootmuskaat is veel lekkerder van smaak als een potje nootmuskaatpoeder. Nootmuskaatnoten kun je soms in de supermarkt vinden bij de kruiden (in een zakje), je vindt ze in de natuurwinkel maar ook bij de toko. Bij de laatste zijn ze het goedkoopst.

0 comments:

Post a Comment