Monday, September 2, 2013

Mijn voedingstips en het RD!


Ik kon er uiteraard op wachten. Een recensie over mijn boek die het niet eens was met mijn voedingsadviezen. Logisch ook, niet iedereen kan het met je eens zijn. En ik denk dat je dat ook niet moet willen. Toch, na die enorme vloed van positiviteit, was dit wel even slikken. Eerlijk is eerlijk. Gelukkig was ze over de rest van het boek enorm positief en lovend over de recepten,  alleen de voedingstips, die had ik beter achterwege kunnen laten. Juist niet dus. Er zijn nog veel te veel mensen die de waarheid niet weten!
De recensieschrijfster is het niet eens met mijn toegevoegde tips over een gezonde levensstijl. En dan met name: de hoeveelheid groente (400 gram i.p.v. De 200 gram geadviseerd door het Voedingscentrum), Tarwebrood en koemelk. Tja, iemand die het Voedingscentrum aanhangt zal het nooit met mij eens worden. En dat recht heeft ze uiteraard. Maar toch wil ik hier wel mijn tips weerleggen. Ook omdat hier al veel onduidelijkheid over is, en als dan ook een diëtiste zegt dat je mijn tips met een korrel zout moet nemen, tja, wat is dan nog waar?

Ten eerste heb ik mijn eerste hoofdstukken gedeeld met een aantal (natuur)artsen. Zij onderschreven wat ik daarin heb opgenomen.

Ten tweede zijn er inmiddels veel onderzoeken en artsen die dezelfde adviezen voorschrijven aan hun patiënten. Lees bijv. de boeken van:

Dr. Kris Verburgh; de Voedselzandloper
Dr. Serben Schreiber: Anti-Kanker

William Davis: Broodbuik
Gefundeerde boeken met onderzoeken die aantonen dat onze westerse leefstijl tal van ziekten en ongemakken veroorzaakt.

Oké, terug naar de kritische punten.

1.       Tarweproducten (en dus brood).

Toevallig dat deze naar voren komt. Of eigenlijk ook niet. Natuurlijk eten hele volksstammen tarwe. Het zit overal in. En waar heeft het ons gebracht? We zijn dik, ongezond, futloos, depressief, krijgen tal van welvaartziekten en lijden onder onze voedingsstijl. Dat dus hele volksstammen tarwe eten betekent niet dat we dit kunnen verdragen of er goed tegen kunnen. Je kunt je ook afvragen waar het mis gaat als je naar de westerse bevolking kijkt. En juist wat wordt er veel gegeten? Tarwe, suiker, melk, vlees, bewerkt voedsel etc. Lijkt me meer dan logisch dat (als je even alleen naar voeding kijkt) je het in die hoek moet zoeken.

Ik heb net het boek “Broodbuik” gekocht. Een dikke pil van dr. William Davis. Een arts uit Amerika. Hij zegt dat tal van problemen (en dus ziekten) komen door tarwe. Hij zet vrijwel al z’n patiënten op een tarwevrij dieet. En iedereen vaart er wel bij, raakt kilo’s kwijt, geneest etc. Als ik het gehele boek heb doorgelezen zal ik hier zeker een blog aan wijden.
Wat ik hier al vaker heb geschreven, Tarwe is niet meer het tarwe van 100 of meer jaren geleden. Tarwe van tegenwoordig wordt gemanipuleerd en zo bewerkt dat het weinig meer met het oude tarwe te maken heeft. Er is volgens Dr. Davis zo gesleuteld aan tarwe om de opbrengsten te verhogen en het beter bestand te maken tegen schimmels en ziekten dat de complete structuur is verandert.

Van Tarwe krijg je behoefte aan meer. Het werkt verslavend, en dr. Davis vergelijkt het zelfs met drugs. Hij vertelt ook dat onze bloedsuikerspiegel sneller stijgt van tarweproducten dan van gewone suiker!
Als je (nog) niet glutenvrij wilt eten en dus op zoek bent naar andere granen adviseer ik over het algemeen spelt.

Waarom Spelt?

Spelt is geen tarwesoort, spelt is een graan. Spelt bevat ook gluten, maar een ander soort gluten dan tarwe.

Spelt is gemakkelijker verteerbaar voor onze darmen.

Spelt bevat erg veel aminozuren die een positieve uitwerking hebben op onze gezondheid.

Spelt zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel (i.t.t. tarwe!).

Spelt bevat geen schadelijke lecithinen die bijv. wel in tarwe zitten.

Spelt bevat veel vitaminen maar bovenal veel mineralen. En dat is uniek voor een graansoort.
 

 2.       Melk

“Hele volksstammen drinken probleemloos melk”.

Melk is goed voor elk. Zuivel hebben we nodig voor sterke botten (calcium). En om groot te groeien hebben we toch melk nodig? Ach, wie kent het niet? En nog steeds wordt dit volop gepropagandeerd door voedingscentrum en consultatiebureaus. En dus ook deze diëtiste.

 Ik kan me daarom best voorstellen dat je je wenkbrauwen optrekt dat nu naar boven komt dat melk helemaal niet zo gezond is. In tegendeel. Melk onttrekt juist calcium uit ons lichaam en zorgt op die manier voor botontkalking. Nederlanders drinken veel melk en zuivelproducten. Het meeste ter wereld. Tegelijkertijd kent Nederland de meeste personen met botontkalking.

 
Waar komt melk vandaan?

Melk komt van de koe. Als een moederkoe bevalt van een kalfje dan drinkt het kalfje bij haar moeder tot het groot genoeg is om gras te kunnen eten. Net als bij mensen dus. Een baby drinkt bij haar moeder totdat het groot genoeg is om zelf te kunnen eten. Ook hierover zijn de meningen verdeeld. De één vindt 1 jaar oud genoeg, WHO adviseert om baby's/peuters te voeden tot 2 jaar. Zelf heb ik mijn kinderen gevoed tot ze het zelf genoeg vonden. Dit was bij mijn oudste ruim 4 jaar, m'n jongste is rond haar 3e verjaardag gestopt. Veel mensen vinden het maar vreemd dat een kind zolang aan de borst drinkt. Maar waarom drinken we zelf dan zoveel borstvoeding van een koe??

Voedingsdeskundigen stellen zelfs dat (koe)melk calcium onttrekt uit onze botten. Dit komt doordat de samenstelling van koemelk niet geschikt is voor ons, mensen.

Bovendien beschadigt melk onze darmslijmvliezen en kan buikkrampen en pijn veroorzaken. Een groot gedeelte van de wereldbevolking is allergisch voor melk. Een groot deel van de Nederlanders ook, alleen weten ze dit zelf niet. Hoeveel procent van de Nederlandse baby's heeft koemelkallergie? Hoeveel baby's hebben eczeem terwijl de ouders geen idee hebben waar dit vandaan komt? Maar ook bijv. borsttumoren worden in verband gebracht met de grote hoeveelheid zuivel die wij drinken.

Beter is het dus om voor plantaardige melksoorten te kiezen zoals amandelmelk, rijstmelk of havermelk (zonder toevoegingen en zonder toegevoegde suiker).  Wil je toch graag koemelk blijven drinken of af en toe gebruiken, gebruik dan in ieder geval biologische melk.

 En wat betreft calcium: groene (blad)groenten bevatten vaak veel calcium, die ook nog eens beter opneembaar zijn voor ons lichaam.

 Bronnen:

*http://www.rudolfdewit.com/melk.html

*De voedselzandloper van Kris Verburgh

 

Iedereen is vrij om een mening te hebben. Iedereen heeft gelukkig zelf een keuze om wel iets te doen met tips en te laten wat niet bij hem/haar past. Bij deze heb ik (nogmaals) uitgelegd hoe ik er over denk. Hopelijk heb je er iets aan!

 
Fijne dag!

 Liefs, Williene

 

0 comments:

Post a Comment