Monday, September 23, 2013

Jam!


Het seizoen van het zomerfruit is al een beetje voorbij, maar toch nog een blog over het maken van jam. Misschien heb je wat ingevroren en daar kun je natuurlijk ook nog jam van maken! Bovendien kun je nu nog prima bosbessen, bramen en frambozen plukken! En daar kun je dan weer heerlijke jam van maken.

Jam maken zonder geraffineerde suikers is heel goed mogelijk, maar zorgt ook dat je het minder lang kunt bewaren. Hoe het zit met deze jam weet ik niet goed, dat moeten we nog uittesten. Maar ik neem aan dat het wel een paar maanden houdbaar is.

Jam!

Ingrediënten voor 2 kleine potjes jam:

300-350 gram fruit, 30 milliliter appeldiksap, 2 gram (halve theelepel) Agar agar, Citroensap van een halve citroen, sap van 2 mandarijnen of 1 sinaasappel, evt. rasp van citroen/sinaasappel

Breng het fruit aan de kook met het diksap, citroensap en het sap van de mandarijnen of sinaasappels. Houd 2 eetlepels sap achter in een kommetje. Breng het fruit aan de kook. Kook tot het fruit zacht is. Dit is sterk afhankelijk van welk soort fruit je hebt. Frambozen kook ik nog geen minuut, Aardbeien een paar minuten, een ananas heeft wel een half uur nodig voordat het lekker zacht is. Roer de Agar agar door de 2 eetlepels achtergehouden sap. Voeg toe aan de jam en kook nog een minuut of 2 goed door. Schep de hete jam in schone potten, draai de deksels erop en zet min. 10 minuten op z'n kop op het aanrecht.

Wat is Agar agar:
Agaragar is een natuurlijk verdikkingsmiddel en dus een natuurlijk en 'schoon' vervangingsmiddel van gelatine. Je kunt Agaragar kopen in de natuurwinkel.
Let op, je hebt maar heel weinig nodig, anders heb je gelei ;-) Dat zie je niet direct, de jam gaat nog vloeibaar in de potten, maar daarna wordt het snel stevig.

Tip: Ze zijn hier niet zo van de jam, dus ik maak het niet zo vaak meer. Als ik het maak dan in kleine hoeveelheden zodat ik zeker weet dat het niet overstuur gaat. Ik vries het fruit liever in, zodat ik dus steeds weer een beetje kan verwerken. Maar je kunt dit recept uiteraard ook vermenigvuldigen!

Fijne dag!

Liefs, Williene

0 comments:

Post a Comment