Monday, May 7, 2012

David Servan Schreiber: Anti-kanker.


In mijn vakantie had ik mooi de tijd om te lezen. Al een hele tijd stond het boek ‘Antikanker’ van David Servan Schreiber ( Amerikaans arts die een hersentumor kreeg toen hij 31 jaar oud was) op mijn verlanglijstje. Ik had er veel over gelezen en ik was benieuwd naar zijn verhaal. Maar na het lezen van zijn boek ben ik er wel achter dat onze leef en voedingswijze beter kan. Veel beter. Natuurlijk is E-nummervrij eten al een hele stap in de goede richting, maar nog steeds neem je heel veel ongezond voedsel tot je. Van suiker wist ik al een hele tijd dat je het eigenlijk beter kon laten staan, maar dat het zo slecht voor je was wist ik niet. Fructose-glucosestroop, het zou niet goed voor je zijn, maar dat de combinatie vergif is, was even schrikken. Zo ook met witte bloem. Als je logisch nadenkt weet je dat het beter is om volkorenmeel te nemen omdat uit witte bloem alle goede vezels zijn gezeefd. Maar dat het op die manier een voedingsbron is voor kankercellen wist ik niet.

Een goed en leerzaam boek. Ik had al een hele tijd het boek van dr. Richard Beliveau in mijn kast: Eten tegen kanker. David Servan Schreiber haalt dit boek ook regelmatig aan. Ook in dat boek staat het belang geschreven van goede voeding tegen ziektes en kanker. Maar het boek van David gaat nog veel verder dan alleen voeding. Ook je leefstijl, hoe slecht stress en negatieve gedachten zijn, hoe je moet oppassen met plastic verpakkingen, verzorgingsproducten, hoe goed beweging voor je is, etc. Etc.

Ik wil graag gezond leven, maar waak er altijd een beetje voor om door te slaan tot ‘gezondheidsfreak’ (al zal ik dat voor een groot aantal allang zijn ;-)). Maar als je (wetenschappelijke) onderzoeken leest die aantonen hoe slecht onze westerse levenswijze is, laat mij dan maar het etiketje dragen van gezondheidsfreak :-)

Ik zou graag alles willen doorgeven wat David Servan Schreiber meegeeft in zijn boek (met een handige bijlage waarin in het kort staat beschreven wat een gezonde levensstijl inhoudt), maar dat gaat helaas niet lukken. Toch een paar korte tips:

Zijn voedingsmiddelen tegen kanker (maar ook ter verhoging van je immuunsysteem en andere ziektes) komen (zeer beknopt) hierop neer:

*(Japanse) groene thee 3-6 kopjes per dag.
*Olijfolie en (zwarte) olijven.
*Kurkuma (dagelijks een halve tot 1 theelepel in combinatie met zwarte peper).
*Veel groenten en fruit (mn koolsoorten, paddestoelen, peulvruchten, klein fruit als frambozen, bosbessen, pruimen).
*Knoflook, prei, uien, bosui, bieslook.
*Weinig vlees (en wat je neemt, biologisch), wel vis (met name kleine, vette vissen, omdat deze het minste vervuild zijn).
*Tomaten en dan met name tomatensaus (zelfgemaakt met olie, knoflook, ui en kruiden.
*Sojaproducten.
*Noten zoals amandelen, hazelnoten, walnoten.
*Biologisch voedsel en dan met name zuivel (melk, kaas, eieren).

 Vermijd zoveel mogelijk:

*Suiker (rietsuiker, gewone suiker, fructose, maisstroop etc.) Gebruik ter vervanging agavesiroop of kokossuiker (en tegenwoordig stevia)
*Witte bloem (wit brood, witte pasta, witte rijst)
*Plantaardige olie (zonnebloem, soja, maisolie, transvetten).

Hij beschrijft ook hoeveel jongeren in onze westerse wereld last hebben van acne. Dit in tegenstelling tot gebieden waar weinig tot geen suiker of bloem wordt gegeten. In Australie is een onderzoek uitgevoerd onder westerse jongeren die 3 maanden op een suiker- en bloemvrij dieet gingen. Binnen een paar weken was hun acne aanzienlijk verminderd.

Een gezond voedingspatroon volgens David Servan Schreiber bevat op een dag, globaal genomen:

50% groenten en fruit en plantaardige eiwitten als tofu (noten als amandelen, hazelnoten, walnoten)
25% granen, meergranenbrood, zilvervliesrijst, quinoa.
15% dierlijke eiwitten naar keuze: vis, biologisch vlees en biologische eieren.
5% vetten: olijfolie, biologische boter (geen margarine!).
5% kruiden en specerijen: kurkuma, kerrie, tijm, rozemarijn, knoflook...

Ik hou van zoet, en ik bak erg graag. Koekjes, gebak, ik ben dol op bakken. Maar juist met bakken gebruik je veel suiker en witte meel. Het gaat mij nog (te) ver om alles rigoureus te schrappen, maar dat het drastisch minder gaat worden is een feit. En ik ga experimenteren met alternatieve ingredienten die ik wel zonder problemen kan gebruiken om zo toch iets lekkers te maken

Jullie zien de recepten vast wel verschijnen ;-)

0 comments:

Post a Comment