Friday, May 11, 2012

Brownies!



Ja hoor, ik heb heerlijke brownies gebakken, zonder witmeel en geraffineerde suiker*! En ze zijn heerlijk. Ik ben erg blij, want brownies en ik zijn een hele goede combi ;-)

Chocoladebrownies met noten

Ingredienten:

4 eieren (gesplitst), 100 gr. pure chocolade (min. 72% cacao)*, 30 gr. hazelnoten (grofgehakt), 30 gr. pecannoten (grofgehakt), 60 gram amandelmeel**, 100 gr. roomboter, 80 gr. kokosbloesemsuiker(Gula Java)***

Smelt de chocolade samen met de boter en de suiker au bain marie. Splits intussen de eieren en klop het eiwit tot een schuim met pieken in de mixer. Als het chocolademengsel is gesmolten klop dan 1 voor 1 de eidooiers erdoor heen.

Giet het chocolade-eimengsel door het stevige schuim en roer goed door elkaar. Voeg het amandelmeel en de gehakte noten toe. Meng dit met elkaar en giet in ingevet bakblik of ronde vorm van ong. 26 cm doorsnede. Het beslag staat ong. 1 a 2 cm hoog. Zet in een voorverwarmde oven van 190 graden ong. 25 a 30 minuten. Laat afkoelen en snijd in blokjes.

*Let op in veel chocolade zit suiker, in de chocolade die ik heb gebruikt zat het ook maar deze had ik nog liggen en vind het zonde om deze weg te doen. Wil je dus enkel goede suikers gebruiken zorg dan dat je chocolade hebt waar geen suiker in zit.
**Dit kun je kant en klaar kopen (in natuurvoedingswinkels), je kunt ook amandelen nemen en deze zelf fijnmalen in de keukenmachine.
***Te koop bij natuurvoedingszaken. Helaas is het erg prijzig. Als je gewone suiker wilt gebruiken dan kan dat natuurlijk ook.

(de foto heb ik van google gehaald, maar zo zien ze er ook wel uit :-))

Toevoeging 12-05-12:
Ik heb ze weer gebakken en nu met 40 gram kokosbloesemsuiker en 25 gram agavesiroop. De brownies zijn opnieuw lekker, iets minder zoet en ik vond met volledig kokosbloesemsuiker de smaak toch beter. Kokosbloesemsuiker smaakt een beetje koffie/karamelachtig. Erg lekker...

0 comments:

Post a Comment