Tuesday, October 16, 2012

Roomboter-amandelstaaf (+amandelspijs)!

Je bent er dol op of je gruwelt ervan. Amandelspijs. In een roomboterstaaf of in een lekker krentenbrood ben ik er dol op! Helaas zit er behoorlijk wat suiker in, maar gelukkig hebben we daarvoor ook een alternatief.

Zoals jullie weten is mijn blog is een site met recepten zonder E-nummers. Maar zoals de vaste lezer wel heeft gemerkt gaat gezond leven veel verder dan alleen E-nummers mijden. Ik maak steeds meer gebruik van suikervervangers om zoveel mogelijk geraffineerde suikers te vermijden. Zelf eet ik de hele week suikervrij (ook vrijwel geen suikervervangers), alleen in het weekend maak ik uitzonderingen, en dan maak ik wel vaak gebruik van suikervervangers zoals palmsuiker e.d.
Toch wil ik hier af en toe recepten delen die wel suikers bevatten. Ik weet dat mijn manier van leven niet de manier van iedereen is. En ik vind het gewoon leuk om van allerlei soort recepten hier te delen zodat er voor ieder wat wils is. De ene keer zal een recept bij de een meer in de smaak vallen dan bij de ander. En vrijwel elk recept is te maken met gewone suiker of met suikervervangers. Ik zal dan ook bij het recept vermelden hoe je dit kunt doen zodat je het zo kunt maken zoals jij het wilt!

Roomboter-amandelstaaf!

Eerst het recept voor amandelspijs. Dit keer verwerk ik het in een roomboterstaaf, maar je kunt dit recept net zo goed gebruiken voor een rozijnenbrood een speculaasstaaf of een appeltaart.

Ingredienten voor amandelspijs (ruim voldoende voor 2 staven):
250 gram amandelen, 200 gram (riet)suiker, geraspte schil van een citroen, 1 a 2 eieren.

Maal de amandelen met de suiker en de citroenschil helemaal fijn in de keukenmachine. Voeg een ei toe en draai tot een kneedbare massa. Duw het mengsel af en toe naar beneden zodat alles goed meedraait. Zet het spijs in de koelkast en laat het 1 a 2 dagen afgedekt staan zodat de smaken goed intrekken. Afhankelijk waarvoor je het wilt gebruiken kun je er voor gebruik nog een ei doorheen mixen om het spijs smeuig te maken. Voor deze amandelstaven doe ik dat wel.

*Voor de 'gezonde' versie van amandelspijs vervang je de suiker door 200 gram honing.

Om hiervan een roomboterstaaf te maken heb je bladerdeeg nodig. Het liefst vers bladerdeeg, want dat is een grote rol en dus makkelijker te verwerken tot een staaf. Tante Fanny heeft E-vrij bladerdeeg.

Verwarm de oven op 180 graden.

Snijd van het bladerdeeg een lap van zo'n 20 bij 30 cm. Verdeel hierover wat amandelspijs en vouw dicht. Werk net als bij bijv. de gehaktstaaf of saucijzenbroodjes. Leg de staaf met de naad naar onderen en bestrijk met geklutst ei. Druk evt. wat hele amandelnootjes in de staaf en bestrijk nogmaals met ei. Schuif in de oven voor ongeveer 25 tot 30 minuten tot hij mooi goudbruin en gaar is.

Gooi de restjes bladerdeeg niet weg! Hiervan kun je leuke zoutjes maken! Ik zal dit donderdag laten zien.


0 comments:

Post a Comment