Thursday, October 25, 2012

Quinoaburgers!


Zoals ik wel vaker hier heb geschreven eten wij zo'n 3 a 4 keer per week vegetarisch. We zijn geen grote vleeseters, zelfs als we vlees eten is het heel beperkt. De kinderen eten vrijwel geen vlees, alleen worstjes, dat vinden ze wel heel lekker ;-) Ik ben dus altijd op zoek naar lekkere vegetarische recepten.
Op een Amerikaanse site kwam ik een recept tegen voor quinoaburgers. Ik heb het recept aangepast naar mijn eigen smaak en ik weet dat ik in mijn recepten vaak aanprijs dat het echt het proberen waard is, maar deze zijn echt zo ontzettend lekker. Mmm, die zou ik elke dag wel willen eten ;-)

Quinoaburgers:

Ingredienten:
1, 5 kop gekookte quinoa, halve kop geraspte kaas, 1 ei, 1,5 eetlepel bloem, 1,5 stengel bosui, 1 kleine wortel, 2 el magere kwark of griekse yoghurt, zout en peper, halve tl kurkuma, flinke snuf knoflookpoeder, olijfolie of kokosolie om in te bakken

Maak de quiona klaar volgens de verpakking. Let op dat je de quinoa even wast voordat je hem gaat koken, anders kan ze een bitter smaakje geven.
Snijd ondertussen de bosui in kleine ringetjes en rasp de wortel. Meng in een kom alle ingredienten (muv de olie) met elkaar. Als het erg plakkerig is voeg je zoveel gekookte quinoa toe tot je een redelijk stevig mengsel hebt.

Verhit een laagje olie in de pan en maak vervolgens burgers van het quinoamengsel. Het mengsel is vrij plakkerig, dus met je handen zal het een erg vieze boel worden. Ik heb zelf ronde kookringen, die werken ideaal. Deze zet ik in de pan, schep er van het quinoamengsel in, duw het goed aan en haal de ring weg. Dan heb ik mooie ronde burgers. Kookringen kun je tegenwoordig op veel plekken kopen, zoals marskramer, xenos, kookwinkels e.d. Het werkt misschien ook om hoopjes in de pan  te scheppen en deze wat plat te duwen.

Laat de burgers ong. 4 minuten per kant bakken op middelhoog vuur. Draai ze niet te snel, want dan breken ze... Ja ja, ik spreek uit ervaring ;-)

De burgers zijn ontezettend lekker met onderstaande Tzatziki-saus!

Tzatziki-saus:
3 eetlepels Griekse yoghurt, 3 theelepels creme fraiche, kwart geraspte komkommer (uitgelekt), snuf knoflookpoeder, zout en peper


Meng alle ingredienten met elkaar en je hebt een heerlijke frisse saus bij de quinoaburgers.

Eet smakelijck!

0 comments:

Post a Comment