Friday, November 25, 2011

Zelf brood bakken zonder broodbakmachine!

Het brood dat wij eten bak ik zelf. Elke week bak ik 4 broden, 2 voor mijn ouders, en 2 voor onszelf. De laatste tijd wordt er weer meer brood gegeten dus kom ik niet meer helemaal uit, er zal dus meer gebakken moeten worden! Ik gebruik geen broodbakmachine om mijn broden te bakken maar ik bak de broden gewoon in de oven.

Mijn broodmeel haal ik bij de molen. Je kunt ook eens in de natuurwinkel kijken of het helemaal zelf samenstellen.

Je weegt 500 gram meel af, zelf doe ik 400 gr. broodmeel (8-granen) met 100 gr. biologische s(spelt)bloem. Of van beide 250 gram. Door de bloem rijst je deeg beter. Ik voeg 300 ml. water toe en roer dit goed door elkaar. Dit laat ik 15 min rusten. Dit hoeft niet bij elk meelsoort, wel bij de 8-granenmix.
Na 15 min. gaat het deeg in de keukenmachine samen met een eetlepel gist, een scheutje kokosolie en een eetlepel biologische broodhulp (te koop bij de natuurwinkel of soms bij de molen). Hier wordt je brood wat zachter en luchtiger van. Gebruik liever geen broodverbeteraar want daarmee voeg je weer E-nummers toe en dan kun je net zo goed naar de bakker gaan :-)

Bij sommige meelsoorten moet je nog bakkerszout toevoegen, dit staat dan vaak op de verpakking vermeldt. Ik laat de keukenmachine het deeg ong. 5 a 10 min. kneden. Blijft het deeg te kruimelig dan voeg ik nog 10 ml water toe.

Het deeg gaat in een kom met een vochtige warme theedoek erover en dit laat ik 1 uur rijzen voor de verwarming. Het deeg verdubbeld zich nu. Het deeg haal ik uit de kom, ik duw en kneed het uit tot een platte rechthoek van ong. 30 bij 40 cm. Nu rol ik het deeg op tot het de vorm heeft van een (vloer)brood. Ik leg het brood op bakpapier, maak de bovenkant van het brood vochtig met een natte hand en bestrooi het met zaden naar keuze. Bijv. zonnebloempitten of gierst. Er gaan 2 broden tegelijk in de oven, dus er liggen 2 broden op 1 stuk bakpapier.
Hierover gaat opnieuw een warme vochtige theedoek en dan laat ik het op het aanrecht opnieuw 1 uur rijzen.

Oven voorverwarmen op 200 graden.
Het brood gaat de oven in voor ongeveer 30 minuten. Als het brood mooi bruin is en hol klinkt als je erop tikt dan is het gaar. Laat het brood afkoelen op je aanrecht en snijd het vervolgens in dunne sneetjes.

Het brood gaat bij mij de vriezer in en ik haal er het aantal sneetjes uit die we op dat moment eten. Zo wordt er niets weggegooid. Zelfgebakken brood vult beter dan 'gekocht' brood, en het geeft veel voldoening om je eigen brood te bakken. Het is even oefenen, maar het is het proberen waard!

0 comments:

Post a Comment