Monday, November 21, 2011

Pasta met groente-bolognese

Soms heb je van die dagen dat je geen tijd of zin hebt om (uitgebreid) te koken. Vandaag was voor mij zo'n dag. Marthe heeft al 2 dagen koorts rond de 40 graden, dus wil de hele dag op schoot hangen. Om dan nog tijd te vinden om te koken is lastig.

Dit is een ideaal recept, vind ik zelf, om dan te maken. Vooral omdat ze hier dol op pasta zijn met 'tomaten'saus, zorg ik ervoor dat zo'n soort recept 1 keer per week op tafel staat. Dat eten ze tenminste een keer echt goed :-)

Nodig:
1 ui, 1 knoflookteen, 1 winterwortel, 3 stengels bleekselderij, een bakje (kastanje)champignons*, 1 rode paprika, 250 gr. rundergehakt, scheutje rode wijn, 1 pakje tomato frito (Heinz), 2 flinke eetlepels tomatenpuree (de Rit, natuurwinkel), zout en peper, olie.

Als ik heel veel zin heb dan snij ik de ui en de knoflook en alle groenten fijn, maar omdat ik dit meestal maak als ik weinig tijd heb snijd ik alles heel grof en doe ik alle groenten in 1 keer in de keukenmachine en maak het op die manier fijn. Voor de kinderen is dit ook heel fijn, zo kunnen ze er geen stukjes groenten uitvissen...
Verhit olie in de pan, doe het groentemengsel hierin en fruit het even aan. Voeg het gehakt toe en bak dit rul mee. Als het gehakt gaar is voeg je de tomato frito, de puree en een scheutje rode wijn toe. Breng dit aan de kook en laat het een kwartier pruttelen. Voeg zout en peper toe naar smaak en serveer met pasta naar keuze.

Lekker met geraspte parmezaanse kaas.

*Zelf gebruik ik altijd (biologische) kastanjechampignons in plaats van gewone champignons. Kastanjechamps zijn wat steviger en zit meer smaak aan. Aan gewone champignons zit soms zo'n aardesmaak aan dat ik ze niet zo lekker vind.

0 comments:

Post a Comment