Monday, March 25, 2013

Verzorgingsproducten!

Zoals ik in m'n budget blog al schreef, op verzorgingsproducten valt heel wat te besparen. Zowel voor het milieu, op je eigen lijf, maar ook wat betreft je portemonnee.
Nu vind ik dat er heel veel geweldige blogs en sites zijn waar hier uitgebreid over wordt geschreven en bovendien heb ik me er onvoldoende in verdiept om te weten welke verzorgingsproducten wel en niet goed voor je zijn.

Wat weet ik wel?
Dat in de gewone dagelijkse verzorgingsproducten als tandpasta, shampoo, dag en nachtcreme, make-up, douchegels, deo's, ontzettend veel troep zit. Net als in voeding zeg maar, alleen dan nog wat erger ;-) Mijn eerste reactie was, ach, ik slik het toch niet door, dus het zal wel meevallen. Helaas is dat niet het geval, want het dringt wel degelijk door je huid heen.

Zoals gezegd, ik weet niet welke shampoo's e.d. er oké zijn en welke je moet vermijden. Want dan gaan we het hebben over siliconen, parabenen, sulfaten en weet ik al niet meer. Ik zou zeggen, als je je verveelt terwijl je onder de douche staat of je je tanden poetst, kijk eens op de ingrediënten lijst. Binnen 10 seconden begint het je te duizelen.

Er zijn ook alternatieven. Welke producten je wel kunt gebruiken kan ik je helaas niet vertellen. Want wat de één zegt dat veilig is, schijnt er toch weer iets in te zitten wat bepaald niet door de beugel kan. Bovendien zijn de alternatieven vaak aan de prijs. En dat kan allemaal veel makkelijker en goedkoper.

Je kunt heel veel namelijk zelf maken. Ik was bijvoorbeeld al heel lang van plan om mijn eigen tandpasta te maken. Nu ben ik er dan eindelijk toe gekomen.

Ik heb een recept gebruikt van Julia Kang. Dit recept dwarrelt echter overal op internet als je googled op het zelf maken van tandpasta. Ik heb mijn tanden er 1 keer mee gepoetst, tot een trouwe lezer mij op de gevaren wees van het poetsen met zuiveringszout. Er zijn verschillende verhalen over te vinden, maar voor de zekerheid ben ik er direct weer mee gestopt. Zuiveringszout zou je glazuur van je tanden teveel aantasten. Ik deel het recept, omdat verschillende mensen er naar gevraagd hebben, maar wees voorzichtig!

Tandpasta:

2 eetlepels kokosolie, 1 theelepel zuiveringszout, 10 druppels pepermuntolie

Roeren, in een glazen potje stoppen en poetsen maar ;-)

Kokosolie is bewezen dat het je tanden beschermt tegen bacterien en gaatjes (zie: http://zaplog.nl/zaplog/article/kokosolie_tegen_gaatjes).

Een andere manier is je tanden poetsen met Keltisch zout. Heb ik ook een tijdje gedaan, maar ben toch erg bang om m'n tandglazuur te beschadigen.

Lees hier meer over tandpasta, het zelf maken en wat er in zit.

Het volgende recept van shampoo komt van Green Evelien. Ik kreeg deze tip van wederom een trouwe lezer van mijn blog.

Shampoo:
1 eetlepel zuiveringszout op 250 ml water. Hiermee was je je haren. Uitspoelen met een scheutje appelazijn, verdunt in water. Je kunt het zuiveringszout langzaam afbouwen, tot je je haren alleen nog maar met water hoeft te wassen. Het is ook zeker niet nodig om je haar vaak te wassen, hiermee stimuleer je alleen maar dat je haar vetter wordt.

Je kunt ook je haar wassen met Aleppozeep. Dit is een natuurlijke zeep uit Syrie. Ik heb hier heel lang m'n haar mee gewassen, jaren geleden. Tot de zeep op was, en ben toen weer overgegaan op shampoo. Dit is wel een ideale manier als je niet teveel gedoe wilt en toch je haar natuurlijk wilt wassen. Aleppozeep vind je vaak in de natuurwinkel of op internet.

En nog veel meer manieren om je haar natuurlijk te wassen.

Let op: Je haar zal wel even door een wenningsfase moeten gaan. Dit kan resulteren in roos/droog haar of juist vet. Na een aantal weken zal je haar vanzelf herstellen. In shampoo zitten namelijk siliconen (sls) deze zorgen voor een laagje om je haren. Deze worden geleidelijk afgebroken, wat zorgt voor een reactie op je haar. Na een paar weken is je haar hersteld en zal het alleen maar mooier, zachter worden en meer gaan glanzen.

Douchegel:
Heb je helemaal niet nodig, want het droogt je huid enorm uit. Alleen wassen met water is voldoende. Vind je dit toch echt geen fris idee, je kunt etherische olie kopen die je in je bad druppelt. Een paar druppels en je hebt een heerlijk lavendel-rozen-eucalyptus-of-wat-je-maar-lekker-vindt-bad. Deze olie is wel aan de prijs (rond de 7,50 euro) maar je hebt maar een paar druppels nodig, dus je doet er heel erg lang mee. Kijk voor (natuurlijke) etherische olie op bijv. Gekruid.nl maar ze zijn ook te koop bij de natuurwinkel, drogist, de Tuinen etc.

Crèmes, bodylotion:
Er zijn zoveel dure creme's op de markt waarvan geen enkel bewijs is dat ze werken. Maar we smeren er lustig op los.
Dat kan beter: Mijn gezicht en handen smeer ik dagelijks in met kokosolie. En zo'n 1 keer per week mijn lichaam met kokosolie. Het resultaat is een heerlijk zachte huid en zeker niet vet. Na even doorsmeren trekt het heel goed in.

Scrub:
Dit recept gebruik ik al jaren heb ik ooit eens ergens gelezen. Ik doe het veel te weinig, maar als ik het doe, dan zo:
Paar eetlepels olijfolie (of kokosolie), theelepel zuiveringszout of gewone zout, evt. paar druppels citroensap.

Door elkaar roeren en lekker mee scrubben!

Deodorant:
Je kunt jezelf 2x per dag wassen met koud water, of je oksels met zuiveringszout. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, ik gebruik nog m'n oude vertrouwde deo, (die niet helemaal zuiver is maar wel zonder aluminium chlorohydrate).

Gezichtmasker:
Op Miss Natural vind je leuke tips voor natuurlijke maskers!

Verdere tips, bijvoorbeeld het zelf maken van wasmiddel en afwasmiddel kun je op Bespaar energie vinden.
Met deze tips help je het milieu, maar je merkt het ook zeker in je portemonnee. 45 cent voor 5 liter witte wasmiddel vind je niet in de supermarkt, toch?

En als je het allemaal teveel gedoe vindt om zelf te maken en gewoon een potje of tube wilt gebruiken kun je er hier, op heel natuurlijk ook van alles over lezen en bestellen. Blijf echter alert op de ingrediënten! Op deze site vind je ook bovengenoemde Aleppo zeep.

Ook een leuke site voor natuurlijke zeep, cremes, shampoozeep e.d.: www.werfzeep.nl

En wie weet hebben jullie nog veel meer tips, recepten en ideeën, deel ze hier!



0 comments:

Post a Comment