Tuesday, March 19, 2013

Rode Linzensoep!


Ik was al langer op zoek naar een lekkere linzensoep. Linzen zijn erg gezond, maar ik vond de recepten die ik tot nog toe had gemaakt niet echt lekker. Nu kwam ik deze tegen en gaf het nog één kans. Deze soep wordt gemaakt met kruiden die ook veel worden gebruikt in de Indiase keuken. De soep is makkelijk te maken, en heeft niet veel tijd nodig, zoals bij bijvoorbeeld erwtensoep. De soep is een lekkere gevulde soep. Het kan nog net, voordat de lente begint. Het recept heb ik uit de Uitzicht, een tijdschrift van de Moermanvereniging. Ik heb het wel een klein beetje aangepast in hoeveelheden van kruiden.

Rode Linzensoep!

Ingrediënten:
200 gram rode linzen, 1,5 liter groentebouillon, 1,5 theelepel bonenkruid*, 1 winterwortel, halve knolselderij, 2 uien, 1 teen knoflook, 3 ontvelde** tomaten, 1 prei, 1 theelepel kerriepoeder, 1 theelepel kurkuma, 1 theelepel komijnpoeder, 1 theelepel korianderpoeder, halve theelepel kaneel, 1 theelepel keltisch zout, peper, roomboter of ghee.

Bereiding;
Was de linzen. Voeg de linzen toe aan de bouillon en breng aan de kook. Voeg de wortel en knolselderij toe in hele kleine blokjes samen met het bonenkruid. Laat 20 minuten zachtjes koken.
Fruit in een andere pan de ui en de knoflook in een klontje boter. Snijd de ontvelde tomaten in blokjes en voeg toe samen met de rest van de kruiden. Laat even meebakken en voeg de linzenbouillon toe. Maak de soep op smaak met het zout, peper en voeg de prei fijngesneden toe. Laat nog 10 minuten koken en serveer.

*Bonenkruid is gedroogd te koop in de supermarkt of natuurwinkel.
**Tomaten ontvel je snel door een kruis te zetten bij het kroontje van de tomaat. Leg de tomaten een minuut in kokend water. Nu kun je het velletje er snel aftrekken.

0 comments:

Post a Comment