Wednesday, December 5, 2012

Spruitjessoep!


Vorige week was ik met mijn moeder in het ziekenhuis in Amsterdam. Naast haar lag een man die ons enthousiast vertelde over zijn passie voor eten. Hij was dol op spruitjes en vertelde dat er in de krant die hij bij zich had een heerlijk recept stond voor spruitjessoep. Nu ben ik altijd te porren voor iets nieuws, maar aangezien ik spruitjes niet zo lekker vind, kon ik er niet echt heel veel trek in krijgen. Toch wilde ik het graag eens proberen, want ik weet inmiddels dat je smaak enorm kan veranderen door hetgeen je eet. Ik heb het recept overgeschreven en ben thuis aan de slag gegaan. Toen ik al een spruitje uit de pan viste om te checken op gaarheid verbaasde ik me er al over dat ik 'm eigenlijk best heel lekker vond. De soep was nog veel lekkerder. Nederland is weer een spruitjesfan rijker ;-)]

Spruitjessoep!

Ingredienten voor ong. 1,5 liter soep:
500 gram spruitjes, 1 aardappel, 2 uien, 1 teen knoflook, biologische spekjes, klontje boter, 1laurierblaadje, verse takjes tijm en peterselie, 1 liter kippenbouillon, zout en peper, nootmuskaat

Bak de spekjes in wat roomboter. Haal de spekjes uit de pan zodra ze mooi gebakken zijn en voeg gesnipperde ui en geperste teen knoflook toe. Fruit aan in het braadvet. Voeg de schoongemaakte, gehalveerde spruiten toe en de aardappel, geschild en in blokjes gesneden. Bak even aan en voeg de tijm, peterselie en laurier toe. Laat dit 10 minuten stoven. Schep regelmatig even om.
Voeg de kippenbouillon toe en breng de soep aan de kook. Laat zo'n 20 minuten tot een half uurtje pruttelen. Controleer of de spruiten en de aardappel gaar zijn. Verwijder de laurier, tijm en peterselie. Pureer de soep met een staafmixer of blender en maak op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Serveer de soep met de uitgebakken spekjes en evt. wat croutons.

Eet smakelijck!

0 comments:

Post a Comment