Friday, August 9, 2013

Verzorgingsproducten: Update!



Al een hele tijd geleden schreef ik een blog over Verzorgingsproducten. Ik wil hierbij graag even updaten hoe het hier inmiddels gaat :-)

Wassen doe ik met gewoon water. Lekker, fris en goedkoop. Handen wassen of wassen in bad doe ik met blokjes zeep van Werfzeep.nl. In allerlei geuren en soorten te koop. Onder andere met kokosolie en citrusfruit zijn hier favoriet!

Mijn haar heb ik shampoo vrij gemaakt door het 6 weken lang te wassen met zuiveringszout en naspoelen met appelazijn (wel gemengd met water). Dit werkte goed om je haar schoon te krijgen maar toch vond ik dit te onhandig en ik vond m'n haar niet lekker en fijn aanvoelen. Ik was mijn haar nu al een paar maanden met een blok zeep van Werfzeep.nl en daar ben ik heel tevreden over. Je kun het ook met aleppo-zeep wassen, dat heb ik in het verleden heel lang gedaan en vond ik ook fijne zeep. Je wast je haar hiermee 1, hooguit 2x per week en als je het tussendoor nog wilt wassen kun je dit gewoon met water doen.

Ik poets mijn tanden niet meer met zuiveringszout/kokosolie e.d. Ik lees daar teveel negatieve verhalen over dat het je glazuur zou aantasten. Ik heb dit dus 1 keer gedaan maar ben na een google-rondje direct weer gestopt. Dat risico wil ik niet nemen. Ik poets mijn tanden nu dus nog met gewone natuurlijke tandpasta van de natuurwinkel (Urtekram met Aloe Vera). Wel poets ik ze af en toe na met Keltisch zeezout.

Deodorant heb ik een tijdje gedaan met pure kokosolie. Werkt prima als het koud is maar als ik een dag hard aan het werk ben (ja ja, zo heel af en toe gebeurd dat ;-)) of als het heel erg warm is zoals afgelopen weken dan is dat voor mij absoluut niet effectief. Ik wil dus nog aan de slag met kokosolie, zuiveringszout en Arrow root. Dat schijnt wel te werken. Toch ben ik dol op m'n vertrouwde deo, ook al is 'ie niet helemaal zuiver.

Dag- en nachtcréme, zonnebrandcréme, bodylotion, zalfjes en de hele mikmak heeft plaats gemaakt voor een heerlijke pot extra vierge kokosolie (Aman Prana). En daar smeer ik me van top tot teen mee in, dat doe ik nu al ruim een jaar en ik vind het heerlijk.

Qua schoonmaakproducten was ik ook aan het experimenteren, al gebruikte ik daarvan al erg weinig. Ramen wassen, schoonmaken e.d. deed ik altijd al met gewoon alleen water. Blokjes voor de vaatwasmachine koop ik eco, evenals wasmiddel. Ik heb het een tijdje zelfgemaakt, maar dat vind ik niet effectief genoeg. De vaat was niet schoon, en de was niet fris. Ik zal vast iets verkeerd doen, maar ik vind schone vaat en frisse was erg belangrijk, dus daarvoor gebruik ik nu biologische producten. En ik heb gemerkt dat het best met wat minder kan. Een half vaatwastabletje werkt net zo goed, tenzij je vaat erg vies is. En een eetlepel waspoeder wast je was ook schoon. Verder heb ik hier wat Jemaco producten staan voor de hardnekkige schoonmaakklusjes. Vast niet zuiver, maar zo af en toe wel hard nodig ;-)

Als ik nog iets vergeten ben dan hoor ik het wel ;-)

Fijne dag!





0 comments:

Post a Comment