Wednesday, August 21, 2013

Quinoasalade!


In de zomer vind ik het heerlijk om gemakkelijke en snelle recepten achter de hand te hebben. Salades zijn daarom heel favoriet. Met een aantal bijgerechten heb je dan al snel een lekkere, voedzame en gezonde maaltijd op tafel.

Dit recept kwam ik tegen in de Foodies. En het is zó lekker, dat ik 'm jullie niet wil onthouden. Ik heb hem al een aantal keer gemaakt, en hij is heerlijk! Ik deel hier regelmatig recepten uit een tijdschrift of uit een kookboek. Ik schrijf dit er dan altijd bij, zodat jullie weten dat het niet mijn eigen recept is. Toch pas ik een recept vrijwel altijd aan naar eigen smaak of inzicht. Sommigen zullen zich afvragen waarom ik niet alleen eigen recepten deel, maar waarom het wiel uitvinden als een recept lekker is en goed bevalt? En ik deel hem omdat ik zeker weet dat niet iedereen de Foodies leest, of een Delicious, en ook niet iedereen heeft hetzelfde kookboek. Vandaar mijn keuze om zo af en toe eens een bestaand recept te delen, al dan niet aangepast.

Dit recept bijv. staat in de Foodies als Couscous salade. Ik vind couscous best lekker voor af en toe, maar hoort tot de categorie: witte pasta, witte rijst. Niet zo gezond dus. Daarom vervang ik couscous door quinoa, wat wel lekker en voedzaam is! Bovendien is quinoa vrij van gluten, wat het weer ontzettend bruikbaar maakt voor mensen met een glutenallergie!

Quinoasalade

Ingrediënten:
1 kop gekookte quinoa, 1 handje peterselie, 1 handje koriander, 100 gram ongezwavelde abrikozen, 1 gele paprika, 1 rode paprika, hand vol amandelen, handje rozijnen, sap van een halve citroen, zout en peper, feta naar smaak.

Hak de kruiden fijn. Snijd de paprika's in blokjes. Hak de abrikozen in kleine stukjes. Rooster de amandelen in een droge pan lichtbruin. Hak ze grof.
Meng alle ingrediënten nu tot een salade en bestrooi met feta kaas!

Deze salade is ontzettend lekker met gegrilde aubergines met munt. Dit recept hoop ik de volgende keer te posten!

Eet smakelijck!

0 comments:

Post a Comment