Monday, October 7, 2013

Ontgiften!

Voordat de winter eraan komt wil ik gaan ontgiften. Oftewel Detoxen. Ik heb er veel over gelezen, er zijn allerlei programma's en richtlijnen en daaruit heb ik zelf een 'programma' opgemaakt.

Detoxen, jij?
Ja, inderdaad. Ik eet vrij gezond, onbewerkt, puur, waarom zou ik gaan detoxen? Met detoxen ontgift je je lichaam. Je krijgt ongemerkt nog genoeg gifstoffen binnen door voeding en omgeving. Denk hierbij aan uitlaatgassen, plastic etc. Maar ook bestrijdingsmiddelen, etc. En ik wil het gewoon een keer ervaren wat het met je doet.

Wat wil ik bereiken?
Ik wil even helemaal cleanen. Een schoon lichaam, schone darmen, maar ook een schone geest en even helemaal terug naar de 'basis'. Dat doe ik natuurlijk al grotendeels, maar komende 2,5 week wil ik dat even goed doen. Hoe lees je hieronder!

Hoe ga ik dat bereiken?
De eerste week ga ik 'puur' eten. Ik at natuurlijk altijd al puur, maar gebruik bijv. wel zuivel, tomatenketchup, ketjap manis of een cracker. Deze weken ga ik dat anders doen:

Eerste week (voorbereidingsfase) 7-12 oktober:
Deze eerste week wil ik enkel levend voedsel eten, met één enkel ingrediënt (m.u.v. bijv. pure bouillon). Dus groenten, fruit, noten, zaden, granen, vis, (kruiden)thee, etc. Geen koffie, geen zuivel, geen alcohol, geen vlees, geen suiker, etc. Ik eet dus wel 'gewoon', heb geen honger, maar het is gewoon allemaal puur natuur ;-)

Sapkuren/Detoxen 13-14-15-(16) oktober:
Na 1 week voorbereiding ga ik 3 á 4 dagen sapkuren/vasten. Een ontbijt, lunch en 1x tussendoor van smoothies. 's Avonds een groentenbouillon/soep.

Laatste week (Afsluiting en Opbouw) 16-24 oktober:
Na deze dagen ga ik opnieuw een week 'puur' eten zoals de eerste week. De laatste paar dagen laat ik stapje voor stapje steeds wat meer toe, bijv. een cracker of wat Griekse yoghurt.

Tussendoor tijdens de hele periode:
Veel water (met vers citroensap of munt), kruiden-, munt- of pure groene thee of een kopje pure zelfgemaakte groenten bouillon. Als je wilt kun je tijdens deze periode spirulina of chlorella gebruiken om het ontgiftende effect te ondersteunen en te versterken.

Waarom doe je dit jezelf aan??
Gewoon, ik ben erg benieuwd wat ik voel, wat ik denk, wat het met mijn lijf doet, of ik me (nog) energieker ga voelen? Ik ben het al heel lang van plan en nu wil ik het gewoon eens proberen. Ik hoor zoveel jubelverhalen, dat wil ik ook!
Dus we gaan het gewoon doen, wie weet bevalt het zo goed dat ik het jaarlijks 1 of 2 keer wil inplannen. Ik hou jullie in deze tijd op de hoogte met hoe het gaat, wat ik eet, etc. En wie weet breng ik jullie op een idee ;-) Doe gerust met me mee!

Wanneer niet?
Detoxen mag niet als je zwanger bent, je graag zwanger wilt worden of borstvoeding geeft! Je lichaam gaat in deze periode gifstoffen afscheiden en het laatste wat je wilt is dat dit naar je (ongeboren) kindje toegaat!



Liefs, Williene

0 comments:

Post a Comment