Wednesday, October 2, 2013

Keltisch zout en Solé!


Zout
Zout is een enorme smaakmaker in gerechten. Zonder zout zit er vaak maar weinig smaak aan onze voeding. Pakjes en zakjes zitten niet alleen vol smaakstoffen en conserveringsmiddelen, maar ze staan vooral bol van het zout.

Als je gaat koken zonder pakjes en zakjes hoor ik vaak heel verbaasd, gaat er echt zóveel zout in? Dat is toch niet gezond? Nee, inderdaad, en als je dus een pakje gebruikt dan doe je er nog veel meel zout in, alleen heb je dat helemaal niet in de gaten. Ruim de helft van een pakje of zakje bestaat uit zout. Eet smakelijk!

Gewoon wit (zout) is bewerkt zout. Als zout uit de zee wordt gehaald is het natuurlijk niet zo mooi wit. Dit wordt gebleekt met chloor en bewerkt met antiklontermiddelen waardoor er nog maar weinig mineralen overblijven en het helaas veel nadelen heeft om gewone zout te gebruiken.

Keltisch Zeezout
Om bovenstaande redenen gebruik ik al ongeveer een jaar Keltisch zeezout oftewel Sel Gris de Guérande. Keltisch zeezout is zout wat direct uit de zee is geschept en geen bewerking heeft ondergaan. Het is dus vochtig, het klontert en het ziet grijs ;-) Het is dus even wennen om er mee om te gaan.

Maar in tegenstelling tot gewoon 'keuken en zee-zout' bevat dit Keltisch zeezout nog alle (84!!) mineralen die ons lichaam nodig heeft. Dit zout is rijk aan magnesium en van nature natriumarm.

Solé
Dit zout is dus een fantastisch en natuurlijk mineralen-complex! Daarom maak ik van dit Keltisch zeezout een Solé. Dit is heel simpel. Je pakt een jampot, vult deze met een paar eetlepels Keltisch zeezout. De bodem moet ongeveer 1,5 cm bedekt zijn met het zout. Vul de jampot aan met water. Schud een paar keer goed en bewaar de Solé op een droge donkere plek (niet in de koelkast). Drink elke ochtend op je nuchtere maag en elke avond voordat je gaat slapen een glas water met 1 theelepel van deze Solé. Door het drinken van dit zout wordt het beter opgenomen in je lichaam dan door het toevoegen in je voeding.

Je kunt het zout ook gewoon gebruiken als smaakmaker. In warme gerechten of soep voeg ik het gewoon zo toe, de grove korrels smelten wel door de warmte. Wil ik fijn zout dan maal ik het fijn in mijn vijzel en heb ik gewoon fijn keukenzout. Deze tip kreeg ik van iemand die mijn workshop volgde!! Super bedankt nog ;-) Het werkt fantastisch.

Ook je planten kun je 'bemesten' met je Solé. Meer info hierover kun je vinden op google, maar ze schijnen het er fantastisch op te doen ;-)

Bevat Keltisch zeezout ook Jodium?
Ja, Keltisch zeezout bevat jodium, net als alles wat uit de zee komt. Denk aan vis, zeewieren en dus ook keltisch zeezout. Dit is een natuurlijke vorm van jodium wat je lichaam dus beter opneemt dan de synthetische jodium die wordt toegevoegd aan jozo.

Toch is het aan te raden om je jodiumgehalte in de gaten te houden als je vrijwel geen brood meer eet en geen jozo zout gebruikt. Zorg dat je voldoende natuurlijk bronnen hebt van jodium, bijv. witte vis, zeewieren (bijv.nori), kelpnoodles, keltisch zout etc. Als je dit niet vaak of nooit eet, dan is het aan te raden je jodiumgehalte te laten nakijken en evt. een aanvullend jodiumtablet te slikken. Overleg dit altijd met je (natuur)arts!

Keltisch Zeezout koop je in de natuurwinkel. Let op, want de prijzen kunnen enorm variëren (van een paar euro per kilo tot gerust 10 euro). Ik heb zelf zout met het label Nature Progres voor biologisch, natuurlijk en echt Keltisch zout. Deze heb ik voor ongeveer 2 euro per kilo bij onze Natuurwinkel.

Fijne dag!

Liefs, Williene

0 comments:

Post a Comment