Saturday, July 28, 2012

Cheesecake met bosbessen!

Wij hebben het geluk om niet zo ver bij een bosbessenkwekerij te wonen. Hier kun je zelf vanaf ongeveer juni tot september zelf bosbessen plukken. Het plukken is een uitje op zich en is heerlijk ontspannen. In ongeveer een kwartiertje pluk je een kilo bij elkaar. De prijs is niet vergelijkbaar met de bizarre prijzen die je in de winkel betaald. 4 euro voor een kilo bessen. Ben je in de buurt of ben je hier op vakantie, het is de moeite waard om eens een kijkje te nemen: http://www.pollekamp.nl/

Gisteren kreeg ik een nieuwe Foodies op de mat vol heerlijke recepten. Vaak gebruik ik de tijdschriften voor inspiratie, niet vaak kook ik een recept na zoals het er staat. Deze heerlijke cheesecake leek me ideaal om van m'n bessen af te komen, dus die moest gemaakt worden!
Ook dit recept heb ik hier en daar aangepast.



Cheesecake met bosbessen

Ingredienten:
125 gram koekjes*, 50 gram roomboter, 300 gram monchou (vierkante pakjes), 60 gram (riet)suiker, 2 tl citroensap, zaadjes van een half vanillestokje, 100 gram creme fraiche, 50 gram griekse yoghurt, 2 kleine eieren, 300 gram blauwe bessen, 2 tl maizena, 5 el water

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Maal de koekjes helemaal fijn met een keukenmachine of doe ze in een zak en sla ze kapot met een deegroller. Smelt de roomboter en voeg de kruimels toe. Bekleed een springvorm van 20 cm. met bakpapier en druk het mengsel op de bodem van de springvorm. Zet even een kwartier in de koelkast om op te stijven.

Mix de roomkaas, citroensap, suiker en vanillemerg romig. Meng de creme fraiche en griekse yoghurt erdoor en voeg daarna de eieren toe. Mix tot een gladde massa en giet in de springvorm. Zet voor 45 minuten in de oven tot de vulling stevig is.

Laat de cheesecake volledig afkoelen. Ga met een mesje langs de rand zodat de taart makkelijk uit de vorm komt.

Doe de bosbessen samen met de maizena en het water in een pannetje en verwarm tot het begint te borrelen en de bessen uit elkaar vallen. Laat het afkoelen en verdeel over de taart.

De taart was heerlijk! Omdat ik doordeweek weinig tot geen suiker meer eet is zoiets echt een traktatie in het weekend. Echt de moeite waard om uit te proberen!

*Waar ik vrijwilligerswerk doe hoorde ik van mijn mede-vrijwilliger dat ze pas een kwarktaart had gemaakt met een krakelingen bodem. Ze vond dit zo lekker dat ze nooit meer een andere bodem wilde voor haar kwarktaart! Ze gebruikte de harde krakelingen met die suikerkorrels bovenop. Dit wilde ik natuurlijk ook eens proberen en het is inderdaad erg lekker!
Ik heb deze krakelingen in de supermarkt gekocht (roomboter krakelingen), er zaten wel 2 E-nummers in, 1 groene en 1 die bij MN rood is en bij Corinne oranje. Ik maak voor dit soort dingen een uitzondering, maar je kunt voor deze taart allerlei soorten koekjes en biscuitjes gebruiken. In de natuurwinkel hebben ze een groot assortiment met E-vrije koekjes.


0 comments:

Post a Comment