Monday, August 6, 2012

Bosbessenjam met natuurlijke suikers!


Ik had nog ongeveer een kilo bosbessen in de vriezer liggen van de pluk van vorig jaar. Omdat we nu ook weer elke keer aan het plukken zijn en dus een verse voorraad aanleggen voor de komende winter, wilde ik snel van de oude bessen af. Jam maak ik niet meer zoveel, ten eerste omdat er zo veel suiker inzit, en ten tweede omdat het niet zoveel gegeten wordt bij ons.
Ik vond het dus tijd om eens jam uit te proberen met natuurlijke suikers. Hiervoor heb ik agavesiroop gebruikt en een lepel palmsuiker om de marmello mee te mengen. De smaak is heel puur, je proeft echt de bosbes terug in plaats van een hoop suiker en nog een beetje bes ;-) Een aanrader dus!

Bosbessenjam!

Ingredienten voor ong. 3 potten jam:
1 kilo bosbessen, 200 gr. agavesiroop, 1 zakje marmello (25 gram), 1 eetl palmsuiker.

Was de bessen en doe ze in een ruime pan. Breng aan de kook en voeg de siroop toe, meng ondertussen het zakje marmello met de palmsuiker. Kook de bessen een paar minuten tot ze stuk koken en voeg dan het marmello-mengsel toe. Laat het nog 1 minuut doorkoken en vul dan de brandschone potten tot de rand toe. Draai de deksels er goed op en laat de potten op z'n kop afkoelen.

Let op: Als je de jam in de potten doet is de jam nog vloeibaar. Als de jam afkoelt wordt hij vanzelf dikker. Laat de jam dus echt niet langer dan een minuut doorkoken, je fruit blijft dan mooi en goed van smaak en de jam geleert vanzelf in de potten.



Eet smakelijck!



0 comments:

Post a Comment